Afstress med yoga i København

Gennem de seneste år har meditation og yoga fået sin fremgang i den danske kultur. Dette er sket i sammenhæng med den større og større forståelse for, at mennesker har brug for at afstresse efter lange dage på arbejdsmarkedet, hvor tempoet er højere, og der er en konstant strømning af krav og deadlines. Det kan have mange positive effekter at slappe af og afstresse. Dette inkluderer, at man mindsker risiko for hårtab, kroppen er generelt sundere, og man sover bedre om natten. Du får i denne artikel en forklaring på, hvorfor det er sundt for din krop og sjæl at afstresse, og hvorfor yoga er et godt valg til at komme i mål med det. 

Når du afstresser

Når du vælger at afstresse, både i løbet af dagen men også på længere sigt, så mindsker du risikoen for en masse sundhedsskadelige problemer. Der er forskellige symptomer på stress, hvilket kan ses ved symptomer såsom indre uro, svimmelhed, hovedpine, hjertebanken og muskelspændinger. Det er altså vigtigt at lytte til kroppen, når det den prøver på at fortælle, at den bliver presset for hårdt. Når du vælger løsninger, som kan afstresse din krop, så får du nemmere ved at fjerne symptomerne. Du vil hurtigt kunne mærke, at du kan finde ro i din krop, og at du får nemmere ved at sove. Det vil samtidig give dig en meget større mængde af energi i hverdagen, så du kan bruge din tid med et overskud i stedet for at føle, at du altid løber på næsten tomme batterier. 

Yoga som en metode til afstressning

Yoga er et specifikt træninsgsystem. Træningen foregår gennem en række af forskellige positurer, som alle foregår i et roligt tempo. Det er altså muligt at være med til yoga uanset hvor længe du ellers har trænet før, og hvor motion du ellers får i hverdagen. Igennem denne form for træning kommer du i kontakt med hele din krop. Gennem yoga kommer du til at strække din krop og lade den bære din kropsvægt i forskellige positioner, som kan hjælpe dig til at være mere i kontakt med de behov, som din krop har. Hvis du beslutter dig for at benytte yoga som en afstressningstype, så er der stor fokus på dit åndedræt. Det at kunne kontrollere sit åndedræt gør, at man kan komme i kontrol over sig selv. Instruktører som benytter yoga træning tror på, at hvis man kan komme i kontrol over sit åndedræt, så bliver dte også nemmere at ændre sin mentale tilstand til det bedre. Dette gør, at du kan slappe bedre af i kroppen, og du kan finde ro i dig selv. 

Det er blevet videnskabeligt bevist inden for de seneste år, at yoga har en forbedrende virkning på helbredet. Denne type af øvelser kan hjælpe med forhøjet blodtryk, mens det samtidig kan hjælpe på mange andre anatomiske problemer såsom hjerteproblemer, ledegigt og kronisk træthed. Der er altså mange forskellige positive effekter af yoga, og det er derfor en god ide at benytte sig af muligheden for at få mere overskud i hverdagen. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *